Opvoedingstips

Hoe communiceer je met de leerkracht als jouw kind hooggevoelig is?

'Beste ouder(s)

Ik spreek zelf als ouder en als leerkracht, dus ook als collega van leerkrachten.

Linda vertelde me over dit onderwerp in de Cocon en ik voelde me betrokken, ik voelde weer eens hoe moeilijk dit ligt omdat ik al vaker heb geprobeerd om (hoog)gevoeligheid uit te leggen aan mijn en andere collega’s, ik heb vaak deuren voor me zien dicht gaan waar andere weer openden, godzijdank. Daarom blijf ik volhouden, alleen pas ik mijn manier van overbrengen nog steeds aan.

Achterhoofd van mannelijke leerkracht voor een kleurrijke klas

Ik ben zelf ook wat aan de gevoelige kant vandaar mijn intentie om vol te houden. Ik maak voor mezelf uit wat ik wil bereiken, dan pas ga ik bedenken hoe ik dat wil bereiken. Het klinkt misschien gek maar ik ga er van uit dat ik niets wil bereiken, dan valt er een last van mijn schouders. Ik heb het gevoel dat ik dan geen druk opvoer, maar net wegneem. Mijn gevoel en ervaring zegt me dat ik op deze manier meer bereik, net door niets te willen bereiken.

Wat ik je wil meegeven als leerkracht

Zeg wat je wil zeggen, maar zeg het beknopt en ga niet al te diep in op de materie, indien de betrokken leerkracht meer aanvoelt en meer wil weten zal hij/zij dit zeker niet nalaten te vragen.

Wij als leerkrachten denken op een schoolse manier en handelen binnen dit bekende kader. Voor de één is het een houvast, voor de ander een beklemming. Niet iedereen is hier even soepel in. Wat ik dan ook weer heel normaal vind. Blijf beknopt, ontspannen en voel je evenwaardig. Tracht te vermijden dat je betrokkenheid in overdrive gaat, je bent ook niet voor niets de (bezorgde) ouder. Ik wens jullie veel succes. Besef dat je niet alleen staat.'

Betrokken ouder, leerkracht en sympathisant
Johan Steenberghs

Beter nog is het om te voorkomen dat een leerling overspoeld raakt. Door samen met de leerling te werken aan een buffer tegen onnodige prikkels, voorkom je dat hij over zijn grens gaat. 

Begrijp de prikkels

Wat kan een leerkracht doen in de klas om een overprikkeld kind tot rust te brengen? Het is goed je te realiseren dat het meestal niet één prikkel is die zorgt voor de heftige reactie. En zeker ook niet altijd dezelfde prikkel. Soms kan het oppikken van stemmingen van anderen zo benauwend zijn, dat de kleinste extra prikkel al voldoende is om de controle te verliezen. Maar op een andere dag lijkt het of een leerling geen last heeft van sterke prikkels en schijnbaar ongestoord zijn werk doet. Een eerste zichtbare uiting van het overprikkeld raken bij een leerling zijn vaak de ogen. Een kind dat overprikkeld wordt en dat niet aan kan, zal snelle bewegingen maken met zijn ogen. Daarnaast beweegt hij zich vaak kort en schokkerig, alsof hij het contact over zijn spieren kwijt is.

Beter voorkomen dan genezen

Contact met een leerling is op dat punt bijna niet meer mogelijk, ze zijn tenslotte ook het contact met zichzelf kwijt. Vaak kun je een leerling op dat moment beter even tot rust laten komen, spreek bijvoorbeeld af dat een leerling bij overprikkeling de klas uit mag gaan zonder dat hij dat hoeft te vragen. Beter nog is het om te voorkomen dat een leerling overspoeld raakt. Door samen met de leerling te werken aan een buffer tegen onnodige prikkels, voorkom je dat hij over zijn grens gaat. Hoogsensitieve leerlingen die overprikkeld raken kunnen dat ook uiten door concentratieproblemen, chaotisch werken en snel afgeleid zijn, wat ook de reden is dat vaak onterecht wordt gedacht aan ADHD of faalangst. (http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/)

Een goede manier om kinderen te leren prikkels te weren die niet van belang zijn, zijn visualisaties en ontspanningsoefeningen. Info vind je o.m. op www.orthoconsult.nl en op http://www.uitgeverijquirijn.nl/

Ook creatieve oefeningen ervaren hooggevoelige kinderen als heel prettig. Door hun creativiteit te mogen botvieren kunnen zij zich even ontladen, slagen ze er in om zich te ontspannen en maken zij contact met de rechterhersenhelft. Creativiteit maakt dat onbewuste gevoelens naar boven komen.

Creativiteit...

  • geeft ontspanning en ruimte in het hoofd;
  • brengt onze energiestroom op gang als die geblokkeerd is;
  • helpt stress doen afnemen;
  • helpt geduld trainen;
  • helpt tijd te creëren omdat het ontstresst;
  • helpt creatiever met het leven om te gaan;
  • helpt makkelijker oplossingen te vinden bij problemen die kinderen in het leven tegenkomen;
  • helpt gevoelens positief op een rijtje te zetten;
  • is een prettige manier om uiting te geven aan gevoelens;
  • brengt even rust. 
Kleurige verfklodders op wit papier

Informatief | T’Kindt, L., Steenberghs, J., jaargang 9, editie 52

Terug naar uit De Cocon voor leden