Blijf met je brein bij de les
Opgelet! Je zintuigen kunnen je brein ook misleiden. Toen ik als kind naar films op tv keek, zat ik steevast met mijn vingers in mijn oren. Onbewust schakelde ik voor mezelf zo de muziek uit die bij thrillers de spanning de lucht in moet drijven.
Want er is toch geen enkele reden voor angstgevoelens als je gewoon naar tv kijkt. Het gebruik van verschillende soorten muziek op tv, maakt dat je een bijhorende sensatie krijgt, zonder dat je die in werkelijkheid beleeft.
Hetzelfde doet zich ook met geuren voor. Vandaag de dag verspreiden meer en meer winkels geuren, om je meer te doen kopen. Intussen zijn we er ons al van bewust dat de geur van gebakken brood bijvoorbeeld zin doet krijgen in meer kopen. Vooral wanneer je honger hebt. En het gekke is dat honger je niet enkel méér eten doet kopen maar gewoon ook meer artikels in de winkel, zoals een krant of schoonmaakmiddelen. Zo past een elektroketen het trucje toe om bij de espressomachines de geur van verse koffie te verspreiden, wat zich doet voelen in een betere verkoop. Ongetwijfeld hebben marketeers nog een pak meer van deze trucjes in hun trukendoos, gewoon omdat wij ons laten vangen door onze zintuigen.
All our knowledge begins with the senses.
Informatief | Van den Daele, I., De Cocon, jaargang 11, editie 62